K výrobě tabákových výrobků se smějí používat pouze látky a jejich přípustné množství stanovené vyhláškou. Tabákové výrobky uváděné do oběhu nesmějí obsahovat látky stanovené vyhláškou.
Nedostatky: Z výsledné toxické směsi o více než 4 000 plynných složek a částic včetně 69 známých karcinogenů a mnoha jedovatých látek je u cigaret sledován obsah pouze tří složek: dehtu, nikotinu a oxidu uhelnatého.
Jedna cigareta smí obsahovat nejvýše 10 mg dehtu, 1 mg nikotinu a 10 mg oxidu uhelnatého. Informace o těchto údajích musí být vytištěna na jedné straně balíčku cigaret a pokrývat nejméně 10 % této strany.
Nejméně 30 % hlavní strany balení tabáku musí pokrývat tzv. obecné varování („Kouření může zabíjet.“). Nejméně 40 % protější strany balení tabáku musí pokrývat tzv. další varování (střídá se 14 variant).
Nedostatky: Není využito tzv. kombinované varování s fotografiemi, není využita možnost odkazu na konkrétní odbornou pomoc. Atraktivní design balení tabáku lze překonat jednotným balením.
Zakázány jsou jakékoli znaky naznačující, že určitý tabákový výrobek je méně škodlivý než jiné (např. označení „light“ nebo „low-tar“).
právní forma | číslo | datum přijetí | název a znění |
---|---|---|---|
mezinárodní právo | |||
mezinárodní smlouva | 21. 5. 2003 | Rámcová úmluva o kontrole tabáku | |
prováděcí pokyny | 2008 | Pokyny týkající se balení a značení tabákových výrobků provádějící čl. 11 FCTC | |
prováděcí pokyny | 2010 | Částečné pokyny týkající se regulace složení tabákových výrobků a regulace zveřejnění informací o tabákových výrobcích provádějící čl. 9 a 10 FCTC | |
unijní právo | |||
směrnice Evropského parlamentu a Rady | 2001/37/ES | 5. 6. 2001 | o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se výroby, obchodní úpravy a prodeje tabákových výrobků ve znění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 596/2009 ze dne 18. června 2009 |
rozhodnutí Komise | 2003/641/ES | 5. 9. 2003 | o používání barevných fotografií nebo jiných ilustrací jako zdravotních varování na baleních tabákových výrobků |
rozhodnutí Komise | K (2005) 1452 | 26. 5. 2005 | o elektronické knihovně vybraných zdrojových dokumentů, ve znění rozhodnutí Komise K (2006) 1502 |
české právo | |||
zákon | č. 110/1997 Sb. | 24. 4. 1997 | o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů |
vyhláška Ministerstva zemědělství | č. 344/2003 Sb. | 30. 9. 2003 | kterou se stanoví požadavky na tabákové výrobky |
vyhláška Ministerstva zemědělství | č. 113/2005 Sb. | 4. 3. 2005 | kterou se stanoví způsob označování potravin a tabákových výrobků |
Tabákové výrobky podléhají dani z přidané hodnoty (20 %) a spotřební dani.
Spotřební daň doutníků a cigarillos činí 1,15 Kč/kus (od 1. 1. 2012 se zvedá na 1,25 Kč/kus), u tabáku ke kouření 1 340,00 Kč/kg (od 1. 1. 2012 se zvedá na 1 400,00 Kč/kg).
Spotřební daň u cigaret tvoří součet její procentní části (28 % z ceny) a pevné části (1,07 Kč/kus, od 1. 1. 2012 se zvedá na 1,12 Kč/kus). Minimální daň je 2,01 Kč/kus (od 1. 1. 2012 se zvedá na 2,10 Kč/kus).
Nedostatky: Ani bezprecedentní míra zdanění (v součtu až 86 % z ceny) nezdražila tabákové výrobky natolik, aby byli kuřáci dostatečně finančně motivováni přestat. Daňové výnosy jsou neúčelovým příjmem státního rozpočtu; prevenci a mírnění škod způsobených kouřením stát zcela zanedbává. Uvažování v krátkodobém a úzkém horizontu státního rozpočtu je důvodem, proč většina politiků kouření nechce omezit (stát krátkodobě „vydělává“ na úkor zdraví společnosti; přitom zdravější společnost je klíčem k dlouhodobě vyšším příjmům státu).
Daň je placena pomocí tzv. tabákových nálepek. Na nich je uvedena jednotná maloobchodní cena tabákového výrobku.
právní forma | číslo | datum přijetí | název a znění |
---|---|---|---|
mezinárodní právo | |||
mezinárodní smlouva | 21. 5. 2003 | Rámcová úmluva o kontrole tabáku | |
unijní právo | |||
nařízení Rady | 1186/2009 | 16. 11. 2009 | o systému Společenství pro osvobození od cla, v konsolidovaném znění |
směrnice Rady | 92/79/EHS | 19. 10. 1992 | o sbližování daní z cigaret |
směrnice Rady | 92/80/EHS | 19. 10. 1992 | o sbližování daní z jiných tabákových výrobků než cigaret |
směrnice Rady | 95/59/ES | 27. 11. 1995 | o daních jiných než daních z obratu, které ovlivňují spotřebu tabákových výrobků |
směrnice Rady | 1999/81/ES | 29. 7. 1999 | kterou se mění směrnice 92/79/EHS o sbližování daní z cigaret, směrnice 92/80/EHS o sbližování daní z jiných tabákových výrobků než cigaret a směrnice 95/59/ES o daních jiných než daních z obratu, které ovlivňují spotřebu tabákových výrobků |
směrnice Rady | 2002/10/ES | 12. 2. 2002 | kterou se mění směrnice 92/79/EHS, 92/80/EHS a 95/59/ES, pokud jde o strukturu a sazby spotřební daně z tabákových výrobků |
směrnice Rady | 2007/74/ES | 20. 12. 2007 | o osvobození zboží dováženého osobami cestujícími ze třetích zemí od daně z přidané hodnoty a spotřební daně |
směrnice Rady | 2008/118/ES | 16. 12. 2008 | o obecné úpravě spotřebních daní a o zrušení směrnice 92/12/EHS |
směrnice Rady | 2010/12/EU | 16. 2. 2010 | kterou se mění směrnice 92/79/EHS, 92/80/EHS a 95/59/ES o struktuře a sazbách spotřební daně z tabákových výrobků a směrnice 2008/118/ES |
české právo | |||
zákon | č. 526/1990 Sb. | 27. 11. 1990 | o cenách, ve znění pozdějších předpisů |
zákon | č. 353/2003 Sb. | 26. 9. 2003 | o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů |
zákon | č. 235/2004 Sb. | 1. 4. 2004 | o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů |
vyhláška Ministerstva financí | č. 275/2005 Sb. | 1. 7. 2005 | kterou se stanoví postup při zpracování návrhů cen pro konečného spotřebitele u cigaret a při změnách těchto cen |
Reklama, propagace a sponzorství související s tabákovými výrobky jsou zakázány. Propagací tabákových výrobků je i propagace samotného kouření bez propagace konkrétní značky tabákových výrobků.
Nedostatky: Komplexní zákaz požadovaný Rámcovou úmluvou Světové zdravotnické organizace o kontrole tabáku není naplněn. Zákonné výjimky jako např. reklama na tabákové výrobky ve specializovaných prodejnách tabákových výrobků jsou zneužívány k širokému obcházení zákazu.
Problematickou otázkou je určení, co je tabáková reklama a propagace (např. kouření ve filmech atd.). Pokud se nepodaří prokázat, že prezentace kouření byla zaplacena, bude kryta svobodou slova. Pořady obsahující prezentaci kouření by však neměly být vysílány v době od 6 do 22 hodin, aby nemohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých.
právní forma | číslo | datum přijetí | název a znění |
---|---|---|---|
mezinárodní právo | |||
mezinárodní smlouva | 21. 5. 2003 | Rámcová úmluva o kontrole tabáku | |
prováděcí pokyny | 2008 | Pokyny týkající se tabákové reklamy, propagace a sponzorství provádějící čl. 13 FCTC | |
unijní právo | |||
směrnice Evropského parlamentu a Rady | 2003/33/ES | 26. 5. 2003 | o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se reklamy na tabákové výrobky a sponzorství souvisejícího s tabákovými výrobky |
směrnice Evropského parlamentu a Rady | 2010/13/EU | 10. 3. 2010 | o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících poskytování audiovizuálních mediálních služeb (směrnice o audiovizuálních mediálních službách) |
české právo | |||
zákon | č. 40/1995 Sb. | 9. 2. 1995 | o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů |
zákon | č. 231/2001 Sb. | 17. 5. 2001 | o rozhlasovém a televizním vysílání, ve znění pozdějších předpisů |
zákon | č. 132/2010 Sb. | 13. 4. 2010 | o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů |
Tabákové výrobky lze prodávat jen na místech a způsobem stanoveným zákonem.
Nedostatky: Zákonná regulace prodeje tabákových výrobků je velmi nejasná, což umožňuje její obcházení.
Je zakázáno prodat nebo jinak obstarat tabákový výrobek osobě mladší 18 let.
Nedostatky: Tento zákaz je široce a systematicky porušován.Osoby mladší 18 let jsou z hlediska tabákového průmyslu nejlukrativnější a nejzranitelnější skupinou.
Za ochranu zdraví nezletilého dítěte odpovídají jeho rodiče. Pokud rodiče povinnost neplní, nastupuje činnost orgánu sociálně-právní ochrany dětí.
právní forma | číslo | datum přijetí | název a znění |
---|---|---|---|
mezinárodní právo | |||
mezinárodní smlouva | 21. 5. 2003 | Rámcová úmluva o kontrole tabáku | |
prováděcí pokyny | 2008 | Pokyny týkající se tabákové reklamy, propagace a sponzorství provádějící čl. 13 FCTC | |
české právo | |||
zákon | č. 353/2003 Sb. | 26. 9. 2003 | o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů |
zákon | č. 379/2005 Sb. | 19. 8. 2005 | o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů |
Jediným přímým, a tudíž nezbytným nástrojem k zajištění ochrany před kouřem v prostředí jsou zákazy kouření.
Nedostatky: V oblasti zákazů kouření fatálně selhává jak stávající právní úprava, tak kontrola jejího dodržování. Předepsané zákazy kouření se vůbec netýkají sousedských vztahů. Obtěžování souseda tabákovým kouřem je čistě soukromoprávní věcí, kde zákaz kouření může stanovit až soud na základě úspěšné žaloby.
Za účelem zajištění ochrany před kouřem v prostředí je třeba dodržet následující zásady: Bezpečná koncentrace tabákového kouře neexistuje. Žádné technické řešení (např. větrání, filtrace vzduchu) expozici tabákovému kouři nezabrání. Jediným řešením je čistě nekuřácké prostředí. Jakýkoli kuřácký prostor musí být od nekuřáckého oddělen neprodyšnou stěnou a přístupný jen zcela samostatným venkovním vchodem.
Zákon zakazuje kouření na tzv. veřejných místech, mezi které patří zejména úřady, banky, linkové autobusy, tramvaje a vlaky a krytá nástupiště hromadné dopravy. Bezvýjimečný zákaz platí ve vnitřních i vnějších prostorách škol a školských zařízení. Bezvýjimečný zákaz se vztahuje i na téměř všechny vnitřní prostory zdravotnických zařízení. Dále je kouření zakázáno v kinech, divadlech a dalších zábavních prostorách.
Od 1. 7. 2010 mají provozovatelé restaurací a barů povinnost zvolit, zda jejich zařízení bude nekuřácké, kuřácké nebo současně nekuřácké a kuřácké se stavebně oddělenými prostory, a tuto volbu označit u vstupu.
právní forma | číslo | datum přijetí | název a znění |
---|---|---|---|
mezinárodní právo | |||
mezinárodní smlouva | 21. 5. 2003 | Rámcová úmluva o kontrole tabáku | |
prováděcí pokyny | 2007 | Pokyny týkající se ochrany proti expozici tabákovému kouři provádějící čl. 8 FCTC | |
unijní právo | |||
směrnice Rady | 89/391/EHS | 12. 6. 1989 | o zavádění opatření pro zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců při práci, v konsolidovaném znění |
směrnice Rady | 89/654/EHS | 30. 11. 1989 | o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví na pracovišti, v konsolidovaném znění |
doporučení Rady | 2003/54/ES | 2. 12. 2002 | o prevenci kouření a o iniciativách na zlepšení kontroly tabáku |
doporučení Rady | 2009/C 296/02 | 30. 11. 2009 | o nekuřáckém prostředí |
usnesení Evropského parlamentu | 2010/C 285 E/09 | 26. 11. 2009 | o nekuřáckém prostředí |
české právo | |||
zákon | č. 133/1985 Sb. | 17. 12. 1985 | o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů |
zákon | č. 289/1995 Sb. | 3. 11. 1995 | o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů |
zákon | č. 258/2000 Sb. | 14. 7. 2000 | o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů |
zákon | č. 379/2005 Sb. | 19. 8. 2005 | o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů |
zákon | č. 262/2006 Sb. | 21. 4. 2006 | zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů |
nařízení vlády | č. 361/2007 Sb. | 12. 12. 2007 | kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění nařízení vlády č. 68/2010 Sb. |
vyhláška Ministerstva zdravotnictví | č. 137/2004 Sb. | 17. 3. 2004 | o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, ve znění vyhlášky č. 602/2006 Sb. |
Nedostatky: Zákon obsahuje výjimku tzv. stavebně oddělených prostor. Tento pojem však není definován. S ohledem na účel zákona je třeba jej vykládat velmi přísně (viz výše: oddělení neprodyšnou stěnou a přístup jen zcela samostatným venkovním vchodem). V praxi však stavební oddělenost není kontrolována takřka vůbec. Z hlediska ochrany před expozicí tabákovému kouři proto neexistuje rozdíl mezi prostory kuřáckými a prostory tzv. stavebně oddělenými.
Za porušení zákazu kouření se ukládá pokuta do výše 1 000 Kč.
Zákoník práce stanoví zákaz kouření na pracovištích a v jiných prostorách, kde jsou účinkům kouření vystaveni také nekuřáci. S ohledem na účel ustanovení je třeba zákaz vykládat co nejšířeji tak, aby každý, komu kouření vadí, s tabákovým kouřem vůbec nepřišel do styku.
Nedostatky: Zákaz kouření na pracovištích není absolutní a možnost výjimky je zneužívána. Zásada „kde není žalobce, tam není soudce“ platí ve vztahu mezi nadřízenými a podřízenými dvojnásob. Při pracovním pohovoru mohou být z důvodu kouření nezákonně diskriminováni jak nekuřáci, tak kuřáci.
Zákaz kouření ve vnitřních i vnějších prostorách svého objektu může nad rámec zákonné povinnosti stanovit jeho provozovatel.
Zákazy kouření na veřejných prostranstvích (náměstí, ulice, parky atd.) může stanovit obec obecně závaznou vyhláškou.
Nedostatky: Rozsah působnosti obcí může být sporný (judikatura přiznává obcím na základě ústavního zmocnění širší působnost než zákon).
Z důvodu protipožární ochrany je zakázáno kouření v lesích.
Ve veřejném právu za porušení konkrétního pravidla hrozí konkrétní sankce. Dodržování pravidel ve veřejném zájmu hlídá policie. V soukromém právu proti sobě vystupují dvě strany hájící svůj soukromý zájem. Na čí straně je právo, rozhodne nezávislý soud.
Soukromé právo nabízí v ochraně proti kouření širší možnosti uplatnění (např. je možno získat náhradu škody, je možno se bránit proti sousedovi).
Žalobou ze sousedských imisí se může žalobce domoci soudního stanovení zákazu kouření na celé sousední nemovitosti, v její části nebo v určitou denní dobu. Musí však prokázat, že je obtěžován nad míru přiměřenou poměrům.
Nedostatky: Soukromoprávní prostředky jsou značně neúčinné. Kladou velké nároky na procesní aktivitu žalobce (nestačí mu přivolat policii, sám musí vše dokázat), hrozí nemalé náklady (odměna advokáta, znalecké posudky, soudní poplatek), řízení trvá příliš dlouho (úspěch po řadě let situaci neřeší), výsledek je nejistý (chybí modelová soudní rozhodnutí) a navíc vymahatelnost takto získaného práva je nízká (zákaz kouření lze vynutit jen opakovaným ukládáním peněžních pokut v dalších řízeních).
Přesto se začínají objevovat první případy, které usnadní cestu dalším.
Nedostatky: Míru přiměřenou poměrům lze nepochybně určit u hluku nebo vibrací, ale u tabákového kouře, kde neexistuje bezpečná hranice toxicity, je tento pojem nevhodný.
Žalobou o náhradu újmy na zdraví se žalobce může domoci peněžní kompenzace.
Nedostatky: Právo žalobce je velmi těžko prokazatelné. Žalobce musí prokázat existenci újmy (ta bude většinou zřejmá), porušení právní povinnosti žalovaného (např. zaměstnavatele, že nezajistil nekuřácké prostředí, pokud musel) a příčinný vztah mezi porušením právní povinnosti a vznikem újmy (velmi obtížně lze určit, do jaké míry je konkrétní porušení příčinou konkrétního následku).
Žalobou na ochranu osobnosti se může domoci ochrany práva na zdraví vězeň vystavený tabákovému kouři.
právní forma | číslo | datum přijetí | název a znění |
---|---|---|---|
zákon | č. 40/1964 Sb. | 26. 2. 1964 | občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů |
Rámcová úmluva o kontrole tabáku WHO [PDF]
Opatření ke snížení poptávky týkající se závislosti na tabáku a odvykání [PDF]
Prováděcí protokol ke článku 14 FCTC - k léčbě závislosti na tabáku [PDF]
Dokument WHO 2016 - Plain packaging [PDF]